Halaman

Ahad, 2 Mac 2014

Mitos 300 Kembali Lagi Ke Pawagam Malaysia!


300: Rise of An Empire adalah sebuah filem aksi-fantasi Amerika Syarikat yang diarahkan oleh Noam Murro. Ia adalah susulan daripada filem 300 keluaran tahun 2006, yang berlaku sebelum, semasa dan selepas peristiwa filem tersebut. Zack Snyder, merupakan pengarah filem ini yang juga penulis filem asal, bertindak sebagai penerbit untuk filemnya kali ini dalma 300 : Rise of An Empire.

Barisan pelakonnya pula adalah gabungan pelakon dari edisi pertama dan kebanyakkannya muka baru. Ianya terdiri Sullivan Stapleton, Eva Green, Callan Mulvey, Hans Matheson dan Jack O'Connell. Pelakon sebelum ini seperti Lena Headey, Rodrigo Santoro, Andrew Tiernan dan David Wenham, masih mempunyai peranan mereka dari filem yang pertama. Filem ini bakal menemui peminat tempatan pada 6 Mac 2014 ini.



Sinopsis & Plot
Filem ini merupakan sebuah gambaran grafik sejarah Yunani dalam menghadapi gelombang serangan kedua Parsi ke atas Greece (480-479 SM). Ianya berkisar diantara Themistocles Athens, Artemisia I Caria, serta Xerxes I dari Parsi dan Gorgo, Ratu Sparta. Pertempuran Artemisium melibatkan tentera laut, serentak dengan pertempuran Thermopylae yang sebelum ini dipaparkan dalam 300 (1), dan telah berlaku antara sekutu dari Yunani bandar - negeri-negeri dan empayar Parsi pada September 480 SM, di selat antara tanah besar dan bahagian utara pulau Euboea. Filem ini juga akan memberi tumpuan kepada pertempuran tentera laut Salamis (480BC) di selatan Athens, di mana Artemisia memainkan peranan utamanya dan juga mungkin pertempuran lebih awal daripada Marathon (490BC) dari pencerobohan Parsi yang pertama ke atas Greece. Pertempuran Salamis (rumah wira mitos Ajax) telah berlaku selepas empayar Parsi telah mara ke selatan Greece dan menduduki Athens. Filem ini juga akan memaparkan latarbelakang kisah Xerxes.

Lakonan : Sullivan Stapleton, Eva Green, Callan Mulvey, Hans Matheson, Jack O'Connell, Lena Headey, Rodrigo Santoro, Andrew Tiernan, David Wenham


-